Algemene informatie over hoogbegaafdheid

Informatie over hoogbegaafdheid

 

Er wordt vanuit gegaan dat 2 à 3 procent van de bevolking hoogbegaafd is, d.w.z. een boven gemiddelde intelligentie heeft.  

Hoogbegaafdheid is aangeboren en zorgt ervoor dat, vanaf het allereerste begin als baby, deze mensen anders op de dingen die om hen heen gebeuren reageren. Helaas is er niet een eenduidige wetenschappelijke definitie van hoogbegaafdheid. Toch zijn er verschillende algemene kenmerken waarvan intelligentie, doorzettingsvermogen en creativiteit er een paar zijn. Daarom wordt hoogbegaafdheid soms als volgt gedefinieerd: 

‘Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Hoogbegaafden zijn op het cognitieve vlak sterk, maar ook andere zaken spelen een belangrijke rol. De term wordt gebruikt om aan te geven dat ze opvallende vermogens of vaardigheden hebben, zowel voor kinderen als voor volwassenen.’

Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het intelligentiequotïent (IQ) genomen. Men spreekt meestal van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130 (bij de David Wechsler-test. Bij andere testen kan dit variëren van 136, 140, 142.) 

 

Doordat hoogbegaafden vaak anders op dingen reageren lopen ze vaak tegen problemen aan op verschillende gebieden zoals:

Op School:

 

  • Veel werk maar weinig nieuwe dingen leren
  • Volgens anderen lastige vragen stellen
  • Verveling
  • Motorische onrust
  • Beticht van hoogmoedig gedrag
  • Minder vrienden door verschil in interesse, taalgebruik

 

In de kerk:

 

  • Motorische onrust
  • Twijfels opgedaan in de maatschappij niet kwijt kunnen in de kerk
  • Verveling
  • Beticht van hoogmoedig gedrag
  • Aanwijzen van tegenstrijdigheden
  • Aantonen van schijnheiligheid

 

 

 

Vraagt u zich af of u hoogbegaafd bent?

Bekijk dan de lijst met kenmerken van hoogbegaafdheid >>

 

Verder lezen:

Naast algemene informatie treft u op deze pagina's informatie aan over hoogbegaafdheid. Hier vindt u overzichten van alle informatie die op de site staat:

 

 

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'