Zó slim en dan toch problemen? Leaflet voor docenten

'Zo slim en dan toch problemen?'

Leaflet van het IBHV

Veel scholen hebben inmiddels aandacht voor hoogbegaafde leerlingen. Voor hoogbegaafde studenten is nog nauwelijks aandacht. Wij menen dat die er wel zou moeten zijn. Hoogbegaafd zijn is mooi, maar leidt niet altijd vanzelf tot goede studieprestaties of tot een gelukkig leven.

Ook zien we nogal eens studievertraging of uitval ontstaan die te voorkómen zou zijn wanneer zowel de hoogbegaafde student als diens omgeving meer kennis van en aandacht heeft voor de kenmerken en behoeften van de hoogbegaafde. Ontbrekende kennis kan leiden tot frustratie bij de student maar ook bij de docent. Hoewel er nog niet veel wetenschappelijke gegevens over deze doelgroep zijn, kunnen we op basis van praktijkervaringen toch informatie en een aantal adviezen geven die voor docenten en studieadviseurs in het WO en HBO van belang zijn.

 

IHBV heeft daarom een leaflet gemaakt voor docenten en studieadviseurs in het WO en HBO. Klik hier voor de leaflet.

Boekrecensie

"HoogbeGAAFd leven. Van 0 - 100"

Marianne van Gelder.

Door middel van inzicht in wat hoogbegaafdheid is en door een pleidooi te voeren voor de aandacht voor leerlingkwaliteiten in het onderwijs in plaats van knellende doelen en vastliggende plannen, is dit boek een gids, zodat hoogbegaafden zich goed kunnen ontwikkelen.

Aan het woord is...

Suzanne Buis

Suzanne Buis

Schrijver, droomdenker, gedachtenschenker

"Hoogbegaafdheid is een andere manier van zíjn. Dus niet alleen een hoge intelligentie; ook veel fysieke, neurofysiologische en emotionele beleving is heel anders."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'