Aan het woord is: Annemarie van Prooijen

Annemarie van Prooijen

Naam:

Functie:

Leeftijd:

Te bereiken:

 

 

 

 

 

 

Website:

 

Annemarie Hornes van Prooijen

Violist, uitvoerend en docent

31

Ik hoef niets te bereiken, ik heb het leven al. Maar de maatschappij vindt het fijn als je doelen stelt, dus heb ik bedacht dat ik wat betreft carrière graag wekelijks concerten wil geven, en vioolles wil geven aan hoogbegaafden, later op het conservatorium (maar deze doelen zijn logisch gevolg van mijn muziekstudie, ik zou net zo lief iets anders doen). Mijn korte termijn doel is financiële onafhankelijkheid en op de middellange termijn wil ik graag oma worden.

www.viooltalent.nl

Wat doet u in het dagelijks leven?  

Sinds een jaar ben ik druk doende een vioollespraktijk op te bouwen, de afgelopen vijf jaar werk ik aan een carrière als violiste en ik heb een gemengd gezin.

 

Wat heeft u met hoogbegaafdheid?   

Ik ben zelf hoogbegaafd, mijn man is hoogbegaafd, mijn vader is hoogbegaafd en mijn jongste dochter is hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd, wellicht zijn er nog meer in de familie. In mijn vioollespraktijk richt ik mij op hoogbegaafden.

 

Wat was uw eerste confrontatie met hoogbegaafdheid?  

Mijn vader is hoogbegaafd, maar dat zei me vroeger niet zo veel. Als jong volwassene had ik wel eens zo’n internet test gedaan, en daar kwam uit dat ik een hoog IQ had, maar daarvan weet je dat je het met een kilo zout moet nemen. Het heeft me wel aan het twijfelen gezet. Pas sinds mijn jongste dochter in 2006 geboren is ben ik heel bewust bezig met hoogbegaafdheid omdat ze zo anders is, zo slim. Een vriendin wees mij erop dat ik hoogbegaafd zou zijn. Uiteindelijk heeft mijn vader me uitgenodigd voor een testdag bij de Mensa vereniging.

 

Wat is volgens u het meest hardnekkige vooroordeel over hoogbegaafdheid?

Hoogbegaafden weten/kunnen alles en zijn niet goed in de sociale omgang, eerder een beetje vreemde vogels. Het zijn allemaal betweterige nerds.

 

Wat is volgens u een dilemma binnen hoogbegaafdheid?

Dat je niet goed past binnen wat deze maatschappij van je verlangt. Hoogbegaafden nemen veel meer stappen tegelijk en denken veel verder dan anderen. Dat kan er op school al voor zorgen dat je gaat twijfelen of datgene wat jij denkt wel goed is. Meestal is dat niet zo, omdat je te ver vooruit bent, of te ingewikkeld nadenkt.

Ik geloof dat hoogbegaafden net als andere mensen wel en niet goed zijn in sociale omgang, maar daar waar het gaat om diepgang binnen een vriendschappelijke relatie kunnen ze die niet gauw vinden. Er is dus volgens mij wel een bepaalde beperking in sociale omgang en dan met name de vervulling die de hoogbegaafde zelf ervaart naar aanleiding van het sociale contact.

Nog een dilemma is dat vrijwel alle aangeboden informatie is afgestemd op de verwerkingssnelheid van de gemiddelde mens. Dat kan op den duur erg ongelukkig maken.

 

Wat is volgens u het interessantste aan hoogbegaafdheid? 

Dat vind ik in mijn beroepspraktijk. Ik vind het een uitdaging om hoogbegaafden (vaak kinderen) zo goed mogelijk te begeleiden. Te ontdekken of er algemene regels kunnen worden opgesteld om hoogbegaafden les te geven, zodat ik met mijn kennis daarover anderen kan helpen hetzelfde te bereiken als ik. Want ook al is er aardig wat geschreven over hoogbegaafdheid in het (basis-)onderwijs, over de muziekles staat niets beschreven. Maar tot nu toe zijn de boeken en artikelen die ik heb gelezen over hoogbegaafdheid in het (basis-)onderwijs veel te beperkt en alsnog geen hulp voor hoogbegaafde kinderen. De enige algemene regel die ik tot nu toe heb kunnen bedenken is dat een normaal begaafde, alhoewel hij erg zijn best doet, de gedachtensprongen van een hoogbegaafde niet kan volgen en dus niet volledig in staat kan zijn goed aan te sluiten bij de belevingswereld van een hoogbegaafde.

 

Wat is volgens u het leukste aan hoogbegaafdheid?

De schijnbaar oneindige mogelijkheden van de gedachten en fantasieën.

 

Wat is volgens u het meest onbekende aan hoogbegaafdheid?  

Dat veel hoogbegaafden ook heel sensitief zijn.

 

Welk symbool/plaatje zou u geven aan hoogbegaafdheid? 

Een 3d mindmap zou wel goed staan denk ik.

 

Wat zou u op korte termijn willen doen (ongeacht haalbaarheid) voor hoogbegaafden?

Het onderwijs dusdanig differentiëren dat hoogbegaafden passend onderwijs krijgen.

 

Wat is uw droom/wens voor hoogbegaafden?

Dat hoogbegaafdheid geen taboe meer is en mensen zich niet bedreigd voelen door de kennis, het begrip en inzicht van hoogbegaafden, maar het waarderen en het voor de maatschappij en economie durven in te zetten.

 

Welk boek of welke film over hoogbegaafdheid kunt u ons aanbevelen?

The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared

Een vreselijk geestig boek van de Zweedse schrijver Jonas Jonasson over een (zoals de titel verraad) man die uit het raam van een bejaardentehuis klimt op zijn honderdste verjaardag. De belevenissen die hij gaat meemaken zijn net zo bizar als de terugblikken op de afgelopen honderd jaar. Alles is erg komisch en intelligent beschreven en de hoofdpersoon is onmiskenbaar een ongekend genie.

 

Heeft u voor ons een case / voorbeeld mbt hoogbegaafdheid dat u met ons wilt delen?

Mijn echtgenoot was als kind ‘lastig’. Hij lette niet op in de klas en gaf niet de juiste antwoorden op de gestelde vragen. Hij kon maar beter naar het LBO. Met moeite hebben zijn ouders hem naar de Mavo laten gaan, waar hij niets voor deed, maar wel slaagde. Later heeft hij nog certificaten VWO gehaald via volwassenonderwijs, maar hij heeft nooit leren leren en het is hem nooit gelukt een opleiding te volbrengen, dus zijn kennis en inzicht wordt door derden nooit op waarde geschat. Hij heeft als kind dus al nooit erkenning gekregen, maar als volwassene moet hij nog steeds worstelen om (financiële) waardering te krijgen.

Een jaar geleden bleek dat hij hoogbegaafd is.

 

 

Boekrecensie

"HoogbeGAAFd leven. Van 0 - 100"

Marianne van Gelder.

Door middel van inzicht in wat hoogbegaafdheid is en door een pleidooi te voeren voor de aandacht voor leerlingkwaliteiten in het onderwijs in plaats van knellende doelen en vastliggende plannen, is dit boek een gids, zodat hoogbegaafden zich goed kunnen ontwikkelen.

Aan het woord is...

Suzanne Buis

Suzanne Buis

Schrijver, droomdenker, gedachtenschenker

"Hoogbegaafdheid is een andere manier van zíjn. Dus niet alleen een hoge intelligentie; ook veel fysieke, neurofysiologische en emotionele beleving is heel anders."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'