Aan het woord is... Janneke Breedijk

Even voorstellen:


Naam:

Functie:

 

 

Leeftijd:

Te bereiken:

Janneke Breedijk

Specialist in Gifted Education, eigenaar Pluskids

(advies, begeleiding & coaching

m.b.t. hoogbegaafdheid)

50 jaar

info@pluskids.nl of 06 44251593

 

 

Wat doet u in het dagelijks leven?  

Mijn werk bestaat uit het begeleiden van basisschoolleerlingen in een plusklas, voor twee ochtenden per week. Daarnaast verzorg ik workshops, voorlichtingsbijeenkomsten en studiemiddagen voor betrokkenen. Ik geef advies aan scholen en coaching aan ouders en kinderen.

Verder ben ik getrouwd en zorg met mijn man en kinderen (19 en 15) voor het draaiend houden van ons gezin.

 

Wat heeft u met hoogbegaafdheid?    

Het speelt een rol in mijn dagelijkse activiteiten op gebied van denken en handelen, ik heb er elke dag mee te maken. 

 

Wat was uw eerste confrontatie met hoogbegaafdheid?   

De basisschoolperiode van onze zoon verliep niet makkelijk, al in groep 1 en 2 werden onderzoeken voorgesteld. Er werd op 6-jarige leeftijd een IQ bepaald, daaruit werd de conclusie getrokken dat hij hoogbegaafd was (en nog veel meer). Daarmee was er geen oplossing voor de problemen, in tegendeel. Ik wist toen nog helemaal niets van hoogbegaafdheid en ben de PABO gaan volgen (toen wist ik nog niks), daarna de ECHA opleiding in Nijmegen bij het CBO. Ondertussen is onze zoon naar een andere basisschool gegaan, waar onze dochter 4 jaar later ook startte, zij versnelde een jaar. Met beiden gaat het goed.

 

Wat is volgens u het meest hardnekkige vooroordeel over hoogbegaafdheid?    

Dat zijn er wel meerdere, maar misschien is het meest hardnekkige vooroordeel toch wel dat hoogbegaafd ZIJN is vast te stellen met een IQ test. Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn om op niveau te functioneren. Dat zijn zowel remmende als stimulerende factoren, in aanleg aanwezig of vanuit de omgeving.

 

Wat is volgens u een dilemma binnen hoogbegaafdheid?

We zien kinderen opbloeien in excellente programma’s, plusklassen en op aparte scholen. In de eigen klas (in het reguliere onderwijs) voelen leerkrachten zich te kort schieten als het om de begeleiding van deze kinderen gaat: er is te weinig kennis.

 

Wat is volgens u het interessantste aan hoogbegaafdheid? 

Het begeleiden van jonge kinderen op weg naar een zichzelf respecterende, succesvolle volwassene zie ik als een uitdaging.

 

Wat is volgens u het leukste aan hoogbegaafdheid?

De creativiteit, zichtbaar in ideeën, woordspelingen, initiatieven, etc.

 

Wat is volgens u het meest onbekende aan hoogbegaafdheid?  

Het denken is soms onnavolgbaar, daar weten we weinig van.

Welk symbool/plaatje zou u geven aan hoogbegaafdheid? 

Een steeds breder wordende stroom, met veel zijriviertjes.

 

Wat zou u op korte termijn willen doen (ongeacht haalbaarheid) voor hoogbegaafden?

Scholen anders organiseren, niet vast blijven houden aan oude patronen en werkwijzen. Een stimulerende omgeving en lesinhoud die goed is voor een hoogbegaafde leerling, is goed voor elke leerling.

 

Wat is uw droom/wens voor hoogbegaafden?

De aandacht die er nu is voor hoogbegaafdheid, o.m. binnen het onderwijs, is niet iets wat er ‘ook nog bij komt’, het had er altijd al moeten zijn. Mijn wens is dat het begeleiden en ondersteunen van hoogbegaafde leerlingen vanaf jonge leeftijd door elke leerkracht net zo vanzelfsprekend wordt gevonden als de begeleiding voor de gemiddelde en de zwakkere leerling. School zou voor elke leerling en leerkracht een inspiratiebron moeten zijn, rijk onderwijs waar voor alle leerlingen veel ‘te halen’ valt.

 

Welk boek of welke film over hoogbegaafdheid kunt u ons aanbevelen?

‘Wonderkinderen’ van Thea Beckman vind ik een prachtig leesboek. ‘IQ te koop’ is een leuk boek, een eigen verhaal dat inzicht geeft in de beleving van een hoogbegaafd meisje. Dit najaar verschijnt er een boek voor hoogbegaafde jongeren, waaraan ik schrijf met Noks Nauta. Het is gebaseerd op interviews met jongeren, daar zijn verhalen van gemaakt die door ons zijn aangevuld met theorie, informatie en ervaringen.  

 

Heeft u voor ons een case / voorbeeld mbt hoogbegaafdheid dat u met ons wilt delen?

Dat vind ik lastig, als ik een case beschrijf,  zou die zo maar door betrokkenen herkend kunnen worden, daar wil ik graag voorzichtig mee omgaan.

 

 

 

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'