Boekrecensie: Hoogbegaafd, nou én?!

“Een ontdekboek over hoogbegaafdheid voor kinderen van 5 tot 99 jaar!” 

 

De schrijfster Wendy Lammers van Toorenburg is een ervaren adviseur en therapeut van hoogbegaafde kinderen. Het boek heeft een vrolijke veelkleurige voorkant met een plaatje van heel veel verschillende kinderen. Op de achterkant staat dat het boek antwoorden geeft op vragen over hoogbegaafdheid en hoe het voelt wanneer je de uitzondering bent in de klas of omgeving.

 

Het valt mij vanaf de eerste bladzijde van het boek op dat het kinderen (en volwassenen) áánspreekt  in plaats van dat het óver hen gaat. De aantrekkelijke en duidelijke schrijfstijl gecombineerd met kleurige sprekende tekeningen is een feest van (h)erkenning !Het is een boek om in 1x uit te lezen. Om vervolgens nog eens terug te bladeren naar dat onderwerp waar je jezelf of je kind zo in herkent en dan meteen weer verder te lezen omdat de rest ook zo aanspreekt.

 

In het eerste hoofdstuk wordt uitgelegd wat hoogbegaafd zijn inhoudt; dat intelligentie niet hetzelfde is als hoogbegaafd zijn, welke voordelen er zijn en wat het bijzondere aan hoogbegaafde kinderen is. Daarnaast worden ook de moeilijke kanten van hoogbegaafd zijn weergegeven. Zo kun je bijvoorbeeld gaan onderpresteren en niet doen wat jij wel kan. Dit onderpresteren kan ontstaan doordat iemand zich anders voelt en daardoor eenzaam is of doordat jij jezelf verliest omdat je je altijd maar aanpast om er bij te horen. Wat ook meespeelt is dat de lesstof te saai is of dat het zo langzaam gaat in de les dat je niet meer gemotiveerd bent. Ook wordt de kant belicht van het faalangstige karakter van hoogbegaafde kinderen en volwassen. Daarnaast gaat het in dit boek ook over gepest worden omdat je anders bent en je anders denkt.

 

Gelukkig houdt het boek daar niet op maar wordt er een aanzet gegeven hoe je met die moeilijke kant van hoogbegaafd zijn om kan gaan. Zo wordt er onder andere verteld dat het belangrijk is om te gaan praten met mensen die vertrouwd zijn en die jij vertrouwt, dat je in de gaten moet houden hoe het met je gaat en dat het ook verstandig is om het aan te geven wanneer het niet gaat. Mensen kunnen dit nou eenmaal niet kunnen ruiken! Daarnaast laat de schrijfster ook zien dat je ervoor kunt kiezen om je soms aan te passen maar dat je ook voor jezelf mag opkomen en uiteindelijk je eigen weg mag gaan.

 

Verder worden ook verschillende leerstijlen van hoogbegaafde kinderen behandeld. Ook wordt er uitgelegd dat je naast hoogbegaafd ook hooggevoelig kan zijn en er zijn achterin het boek nog pagina’s met signalen voor ouders waaraan zij hoogbegaafdheid en onderpresteren kunnen herkennen.

 

Dit boek is een aanrader om zelf, of samen met je kind,te lezen. Het is ook een prachtig boek om te gebruiken om anderen duidelijk te maken wat hoogbegaafd zijn is en wat je daarin dus als hoogbegaafde nodig hebt. 

 

Hoogbegaafd, nou én?! is inderdaad een ontdekboek voor kinderen van 5 tot 99 jaar!

 


Door: Trudy van den Outenaar – Abbekerk, moeder in een hoogbegaafd gezin

 

 

Meer informatie

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'