Aan het woord is Annemarie Sinke

Naam: Annemarie Sinke
Functie: Examenjaar VWO 2009-2010; daarna student biomedische wetenschappen te Leiden
Geboortejaar: 1993

Te bereiken:

De persoon worden zoals God me bedoeld heeft om te zijn.

 

Wat doet u in het dagelijks leven? 

Op dit moment ben ik bezig om mijn middelbare schoolperiode af te sluiten en mijn examen te behalen.

Daarnaast speel ik viool en ben ik actief in de kerk.

 

Wat heeft u met hoogbegaafdheid?

Er is bij mij hoofdbegaafdheid geconstateerd.

 

Wat was uw eerste confrontatie met hoogbegaafdheid?

De eerste keer dat ik mij kan herinneren was in groep 2 van de basisschool. Ik verveelde me stierlijk maar liet dat niet op school merken. Dit resulteerde in woede-aanvallen thuis.

 

Wat is volgens u het meest hardnekkige vooroordeel over hoogbegaafdheid? 

Als je hoogbegaafd bent, dan zou je niet meer hoeven leren en doe je alles uit de losse pols. Je hebt ook geen uitleg meer nodig, want je begrijpt alles. Onzin!

 

Wat is volgens u een dilemma binnen hoogbegaafdheid?

Hoogbegaafde mensen denken anders. Dit is lastig in een maatschappij waarin iedereen gelijk hoort te zijn en het voor ‘normale’ mensen te confronterend is om ‘outside the box’ te denken. Dit is een groot confrontatiepunt voor hoogbegaafden, aangezien een hoogbegaafde juist graag ook ergens bij wil horen.

 

Wat is volgens u het interessantste aan hoogbegaafdheid?

Het kan een verfrissende wind zijn. Hoogbegaafden bekijken dingen meestal vanuit een ander perspectief en met een andere benadering. Dit zorgt ervoor dat er vernieuwing, vooruitgang en verandering plaats zou kunnen vinden. Dit zorgt er ook voor dat er nieuwe oplossingen kunnen worden ontdekt en ook nieuwe problemen kunnen worden gevonden.

 

Wat is volgens u het leukste aan hoogbegaafdheid?

Eigenlijk hetzelfde als wat ik er interessant aan vind. Mijn hoogbegaafdheid heeft me een bepaalde creativiteit gegeven. Hierdoor denk ik anders dan anderen (dit kan ook confronterend zijn). Doordat ik anders denk dan anderen, zie ik sneller het mooie in hele kleine dingen. Ik kom ook met andere oplossingen en vragen dan de meeste mensen. Dit zorgt ervoor dat mensen weer gaan nadenken en daardoor komt er weer ruimte voor discussie (wat naar mijn mening een van de heerlijkste dingen is om te doen).

 

Wat is volgens u het meest onbekende aan hoogbegaafdheid?

Wat hoogbegaafdheid nou precies is en wat voor mogelijkheden het biedt. Dit is vooral onduidelijk/onbekend bij mensen die er niet mee in aanraking komen.

 

Welk symbool/plaatje zou u geven aan hoogbegaafdheid?

Het is misschien een beetje afgezaagd plaatje en een van de eerste die je vind als je zoekt op ‘creativiteit’ maar ik vind hem zeer doeltreffend. 

Hij laat zien dat we gewone open mensen zijn, we zijn niet perse nerds die zich het liefst verliezen in SF. Het laat ook zien dan we vindingrijk en creatief zijn. De rechter bovenhoek symboliseert voor mij ook dat er nog veel te sleutelen valt aan onze eigen kennis (gelukkig) , aan de kennis over hoogbegaafden. Daarnaast symboliseert het ook voor mij de plezier die ik ondervind in het vergaren en verwerken van kennis, van het luisteren naar anderen en de kennis die zij hebben op te slurpen zoals een uitgedorst mens water drinkt. En het plaatje rechts onderin staat voor mij het feit dat veel hoogbegaafden niet weten wie ze zijn en dat ze precies goed zijn zoals ze zijn. Het wazige gezicht staat dus voor mij voor het niet kennen van jezelf maar ook voor andere dat ze je niet kennen omdat ze je niet begrijpen.

 

Wat zou u op korte termijn willen doen (ongeacht haalbaarheid) voor hoogbegaafden?

Ik zou er als eerste voor willen zorgen dat hoogbegaafden zelf in gaan zien dat hoogbegaafdheid geen handicap is maar eigenlijk een klein geschenk. Iets wat je niet meer maakt dan je naaste maar zeker ook niet minder. Dus als ik op korte termijn ervoor zou kunnen zorgen dat hoogbegaafden meer zelfvertrouwen en eigen waarde krijgen zou ik helemaal happy zijn.

 

Wat is uw droom/wens voor hoogbegaafden? 

Dat ze het niet in zien als een kwelling of zichzelf als idioten zien die raar zijn. Maar dat ze zich zoals God ze ziet. Dat ze beseffen dat ze alles zo dubbel en dwars waard zijn en dat hoogbegaafd zijn juist verfrissend is. Je zult wel harder moeten werken maar het is de moeite waard. Daarbij komt dat God je nooit iets te doen zal geven dat je niet aankan.

 

Welk boek of welke film over hoogbegaafdheid kunt u ons aanbevelen?

“Winnen” van Guurtje Leguijt heb ik als klein kind versleten: lezen en opnieuw lezen. Ik vond het een prachtig boek omdat ik me er volledig in herkende. Ik weet nu - na een jaar of 5 a 6 - zelfs nog een passage. 

In deze passage ziet de hoofdpersoon het allemaal even niet meer zitten en wenst in zichzelf dat hij weer een baby was. Dat hij geen zorgen aan zijn hoofd heeft en dat hij gewoon kan liggen en slapen, eten en drinken en meer niet. Dat hij niet hoeft na te denken. 

Deze gedachten had ik regelmatig en heb ik nu soms nog omdat het dan allemaal zoveel makkelijker is. Maar diep van binnen weet ik dat het ‘echte’ leven met al zijn verplichtingen en problemen leuker is dan als een hulpeloos kind in de wieg te liggen.

 

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'