Aan het woord is Jan ter Haar

Naam: Jan ter Haar
Functie: Directeur van een handelsbedrijf
Leeftijd: 56 jaar
Te bereiken: jan.terhaar@mensa.nl

 

Wat doet u in het dagelijks leven? 

Leiding geven en meewerken in een bedrijf (Duscholux Nederland) dat sanitaire producten verkoopt aan de Nederlandse groothandel

 

Wat heeft u met hoogbegaafdheid?

Ik ben lid van Mensa, mijn oudste zoon ook en twee van de andere kinderen kunnen ook lid worden. Ik vind het zelf heel plezierig om binnen het gezin, maar ook binnen Mensa af en toe een intelligent gesprek te kunnen voeren.

 

Wat was uw eerste confrontatie met hoogbegaafdheid?

Wat mijzelf betreft was dat een test om mijn geschiktheid voor mijn toenmalige functie te meten. Daar kwam uit dat ik altijd op een veel te laag niveau had gewerkt en dat ik veel meer zou kunnen als ik die stap zou durven maken. Naderhand via Het Beste een Mensa thuistest gedaan en vervolgens de echte test, waarna ik lid kon worden van Mensa.

 

Wat is volgens u het meest hardnekkige vooroordeel over hoogbegaafdheid?

Ik geloof niet dat er één vooroordeel is. De meeste mensen hebben nauwelijks een beeld bij het begrip. Sommigen zien het als arrogant als je meldt dat je hoogintelligent bent, anderen zullen je met nadruk op je fouten wijzen want "jij bent toch zo intelligent" weer anderen kunnen het als een bedreiging zien, dat komt in arbeidsverhoudingen nog wel eens voor. De manier van denken en de manier van conclusies terkken wordt vaak niet begrepen omdat je snel stappen overslaat in een denkproces die anderen wel eerst moeten nemen. Hoogintelligente kinderen worden nogal eens lastig gevonden omdat ze vragen stellen die kinderen niet horen te stellen. (en waarop bijvoorbeeld een leerkracht ook geen antwoord weet)

 

Wat is volgens u een dilemma binnen hoogbegaafdheid?

Binnen hoogbegaafdheid zou ik niet weten. Het dilemma van veel hoogbegaafden is wel: vertel ik het en zo ja, wie vertel ik het. Er zijn behoorlijk wat Mensaleden van wie de familie niet weet dat ze lid zijn van Mensa vanwege de bovengenoemde reacties.

 

Wat is volgens u het interessantste aan hoogbegaafdheid?

In wetenschappelijke termen het functioneren van het brein, waarom heeft de ene mens een hoge intelligentie en de ander niet en wat kun je daarmee of daaraan doen. Wat is de invloed van erfelijkheid en van omgeving. Hoe geef je hoogintelligenten een passende plaats. Iets waar Choochem natuurlijk ook mee bezig is op het terrein van geloofsopvoeding van hoogintelligente kinderen.

 

Wat is volgens u het leukste aan hoogbegaafdheid?

De snelheid van denken en de bijzondere associaties die in een gesprek gemaakt kunnen worden en de humor die daardoor ontstaat en die anderen vaak volkomen ontgaat.

 

Wat is volgens u het meest onbekende aan hoogbegaafdheid?

De manier waarop hoogbegaafden op een zinvolle manier ingezet kunnen worden in de maatschappij. Dat begint al bij het aanbieden van passend onderwijs en het bieden van uitdaging. Het stimuleren van denken buiten vaste kaders in plaats van het inperken omdat het anders zo lastig is.

 

Welk symbool/plaatje zou u geven aan hoogbegaafdheid?

Ik vind het plaatje wel mooi dat Choochem in het verleden gebruikte van het jongetje voor een berg zand met een wolk wiskundige symbolen rond zijn hoofd. Zo is het vaak, waar een "gewoon" kind een hoop zand ziet ontdekt een hoogbegaafd kind de basiseigenschappen van de piramide.

 

Wat zou u op korte termijn willen doen (ongeacht haalbaarheid) voor hoogbegaafden?

Bekendheid en acceptatie op alle fronten, maar vooral in het onderwijs. Weg van het grauwe midden, maar iedereen aanspreken op zijn of haar potentie en die maximaal ontwikkelen.

 

Wat is uw droom/wens voor hoogbegaafden?

Een vreedzame en respectvolle maatschappij. En dat niet alleen voor hoogbegaafden :-)

 

Welk boek of welke film over hoogbegaafdheid kunt u ons aanbevelen?

Daar heb ik geen kennis van.

 

Heeft u voor ons een case / voorbeeld mbt hoogbegaafdheid dat u met ons wilt delen?

Misschien mijn eigen case? Ik heb ook jarenlang ondergepresteerd omdat ik niet bekend was met mijn intelligentie. Ik vond niet leuk wat vriendjes leuk vonden, begreep de lol van hun humor niet. Dus hield me maar wat afzijdig en op de achtergrond. Pas toen via een onderzoek bleek dat ik eigenlijk veel meer in mijn mars had heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben op een hoger niveau gaan solliciteren en functioneren en dat geeft nog steeds veel bevrediging. Vroege herkenning en stimulering vind ik dus heel belangrijk.

 

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'