|
Naam: | Alofina Demming |
Functie: | huismoeder | |
Geboortejaar: | 1970 | |
|
|
Wat doet u in het dagelijks leven?
Huismoeder en veel vrijwilligerswerk.
Wat heeft u met hoogbegaafdheid?
Mijn kinderen (2) van 14 en 17 zijn hoogbegaafd.
Wat was uw eerste confrontatie met hoogbegaafdheid?
Toen de oudste naar de basisschool ging kwamen we erachter dat ze hoogbegaafd was.
Wat is volgens u het meest hardnekkige vooroordeel over hoogbegaafdheid?
Dat ze alles heel goed kunnen en altijd goede cijfers halen
Wat is volgens u een dilemma binnen hoogbegaafdheid?
De kinderen niet durven te laten versnellen.
Wat is volgens u het interessantste aan hoogbegaafdheid?
De bijzondere denkwijze en benadering van dingen.
Wat is volgens u het leukste aan hoogbegaafdheid?
Niets, over het algemeen is het lastig en zeer frustrerend.
Wat is volgens u het meest onbekende aan hoogbegaafdheid?
Dat het sociale en emotionele ook sneller ontwikkeld als het kind daarvoor de mogelijkheden krijgt.
Welk symbool/plaatje zou u geven aan hoogbegaafdheid?
Hoofd boven het maaiveld dat wordt afgemaaid.
Wat zou u op korte termijn willen doen (ongeacht haalbaarheid) voor hoogbegaafden?
Het versnellen promoten en de vooroordelen wegnemen.
Wat is uw droom/wens voor hoogbegaafden?
Dat ze zichzelf kunnen zijn en zich niet altijd hoeven aan te passen.
Welk boek of welke film over hoogbegaafdheid kunt u ons aanbevelen?
“hoogbegaafd geloven” van Ria Havinga.
Heeft u voor ons een case / voorbeeld mbt hoogbegaafdheid dat u met ons wilt delen?
Veel voorbeelden van hoogbegaafde kinderen die niet worden begrepen en niet mogen versnellen en daardoor sociaal en emotioneel in de knoei komen. Vaak worden dan autisme, adhd of andere aanverwante stoornissen gediagnosticeerd. Dit vaak ten onrechte. (Alofina heeft een aantal jaren het informatiecentrum van Choochem gerund, red.)
Het versnellen heeft onze kinderen veel voordelen opgeleverd, o.a.: twee jaar frustratie op school minder, en goede sociale mogelijkheden met oudere kinderen.