Opvoeding en hoogbegaafdheid: veelgestelde vragen

Hieronder treft u een aantal veelgestelde vragen aan met betrekking tot de opvoeding en onderwijs van kinderen en hoogbegaafdheidsproblematiek.

 

Algemene vragen:

  • Mijn kind is op school totaal anders dan thuis. Op school is hij de voorbeeldige leerling. Thuis manipuleert hij elke situatie en reageert hij zich af. Dat verontrust me. We denken aan hb. Kunt u mij meer duidelijkheid geven? Problemen thuis >>

 

  • Mijn kind is op school totaal anders dan thuis. Op school zoekt hij voortdurend de grens door ordeverstorend of afleidend gedrag. Thuis is hij helemaal niet zo. Dat verontrust me. Gezien zijn interesses thuis denken we aan hb. Op school komt dat er niet uit. Hoe moet ik omgaan met deze verschillende beeldvorming thuis en op school? Problemen op school >>

 

  • De school heeft geen oog voor de problematiek van mijn kind. Zijn er buiten de school ook mogelijkheden om zijn motivatie en intelligentie te prikkelen? Mogelijkheden buiten school >>

 

  • Mijn kind is thuis tegenwoordig depressief en apathisch. Hij ontkent problemen en ontwijkt gesprekken en trekt zich steeds verder terug. Wij zijn erg ongerust over deze signalen. Wat moeten we doen? Mijn kind is depressief >>

 

  • Mijn kind heeft weinig doorzettingsvermogen, begint met van alles en maakt niets af. Hij lokt voortdurend negatieve aandacht uit. Hij is alleen gemotiveerd voor zaken die zijn interesse hebben. De rest laat hij liggen of besteedt er aandacht aan op een chaotische manier. Dit gedrag levert op meerdere fronten aanvaringen. Geen doorzettingsvermogen >>

 

  • Mijn jonge kind probeert voortdurend elke opvoedingssituatie naar zijn hand te zetten. Moet ik hem daar ruimte voor geven? Op welke punten moet ik wel en op welke punten niet met hem in onderhandeling gaan? Onderhandelen met mijn kind? >>

 

  • Mijn kind laat niet zien wat het allemaal kan en lijkt totaal niet meer gemotiveerd. Ik weet niet goed hoe ik hem nog kan stimuleren. En wat kan de school eraan doen om de spiraal van onderpresteren te doorbreken? Onderpresteren >>

 

Vragen over hoogbegaafdheid en de omgang met de school:

  • Wat te doen als ik denk dat mijn kind hoogbegaafd is, maar de school ziet het niet of kan het niet zien? De school ziet het niet >>

 

 

  • Wie benader ik naast de leerkracht binnen de school, als de leerkracht zelf er niet voor open  staat? Alternatieve contacten >>

 

 

  • Hoe kijkt uw vereniging aan tegen het overslaan van een klas? Wat zijn de ervaringen van andere ouders daarmee? Voor- en nadelen? Klas laten overslaan >>

 

  • Hoe kan ik de school betrekken en verantwoordelijkheid laten nemen en ze laten zien dat de hoogbegaafdheid van mijn kind voor hen een mogelijkheid tot ontwikkeling van zorgverbreding aan de bovenkant is? Mogelijkheden voor de school >>

 

Specifieke problemen:

  • Wat is eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling? Meer >>

 

 

 

  • Uit de test van dit kind kwam een verbaal/performaal kloof (of andersom) van meer dan 12 punten. Zijn er praktische tips of behandelwijzen voor dergelijke kinderen? Meer over de verbaal/performaalkloof >>


Vragen van ouders en scholen over hoogbegaafdheid en testen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vragen over hoogbegaafdheid en de omgang van de school met ouders:

  • Hoe kan ik ouders duidelijk maken dat zij hun kind teveel pushen en denken dat het hoogbegaafd is?
    Ouders pushen kind >>

 

  • Hoe kan ik ouders duidelijk maken dat de school heel betrokken meedenkt, maar ook niet alles tegelijk kan?
    Welke materialen en methoden zijn er voorhanden voor hoogbegaafden in de basisschool?
    School kan niet alles >>

 

 

 

 

 
 

Meer informatie

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'