Den Haag

Uit den Haag...

In de afgelopen maand is er door de commissie onderwijs van de Tweede Kamer gesproken met minister Slob van onderwijs. Onder meer het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen kwam daarbij ter sprake. Zoals veel ouders van hoogbegaafde kinderen uit ervaring weten, valt het vaak niet mee om passend onderwijs te organiseren voor hoogbegaafde leerlingen. De recente rechtszaak die jurist Fleur Terpstra heeft aangespannen bij het College voor de Rechten van de Mens komt voort uit dit probleem. Zij wil dat hoogbegaafdheid als handicap wordt aangemerkt in het onderwijs, om op die manier passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen af te dwingen.


Na de commissievergadering zijn er enkele moties ingediend door Rudmer Heerema (VVD) over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Deze moties zijn op 24 november in stemming gebracht in de Tweede Kamer en daar aangenomen met een meerderheid van stemmen.


Inhoudelijk gaat het in het kort hierom:

  1. Het lukt samenwerkingsverbanden en scholen nog onvoldoende om onderwijsmiddelen ter ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen goed in te zetten. De Tweede Kamer verzoekt de regering met deze motie om te onderzoeken waarom dat zo is. Daarnaast wil de Kamer dat samenwerkingsverbanden en scholen meerjarig worden ondersteund om de beschikbare middelen efficiënt en effectiever in te zetten. Daarmee moet er een goed aanbod beschikbaar komen voor hoogbegaafde leerlingen, zónder dat ouders hiervoor nog een extra bijdrage moeten leveren.

  2. Vanwege de eerder genoemde lopende rechtszaak, wordt in de tweede motie de aanname gedaan dat hoogbegaafde kinderen niet gehandicapt zijn, maar juist unieke en creatieve kinderen die bijzondere uitdaging en aandacht nodig hebben. De Tweede Kamer vindt dat deze leerlingen ook zonder de beoordeling “handicap” recht hebben op de juiste ondersteuning en zo passend mogelijk onderwijs. Daarom wordt de regering middels deze motie verzocht om de ondersteuning bij hoogbegaafdheid te borgen in de landelijke basisnorm en zo te borgen dat iedere school voor hoogbegaafde leerlingen een ondersteuningsaanbod heeft. Daar mogen geen extra kosten aan verbonden zijn en ook particulier onderwijs zou bijvoorbeeld uiteindelijk een passende plek kunnen zijn.

 

De officiële tekst van de moties kunt u hier vinden:

motie 1

motie 2

 

We blijven deze ontwikkelingen volgen en zullen belangrijk nieuws hierover in de toekomst via onze kanalen met u delen.

Boekrecensie

De kus van Dabrowski

"De kus van Dabrowski"

C. van Kamp- Schöller

Een verhalende kennismaking met de ontdekking van de “Theorie van de Positieve Desintegratie” van Dabrowski. 

Aan het woord is...

Suzanne Buis

Suzanne Buis

Schrijver, droomdenker, gedachtenschenker

"Hoogbegaafdheid is een andere manier van zíjn. Dus niet alleen een hoge intelligentie; ook veel fysieke, neurofysiologische en emotionele beleving is heel anders."

Columns

Hoogbegaafdheid in de Bijbel

"Deze mensen zijn uitgekozen als waarschijnlijk (hoog)begaafd volgens de normaal geaccepteerde criteria, omdat ze hoge intelligentie, multipotentialiteit, hooggevoeligheid, en emotionele intensiteit vertonen..."