Aan het woord is Grethe van Geffen

Naam: Grethe van Geffen
Functie: Voorzitter Vereniging Mensa Nederland
Geboortejaar:  
1963

 

 

 


 

Wat doet u in het dagelijks leven?

Ik ben directeur/eigenaar van Seba cultuurmanagement bv, experts in cultuur en diversiteit, en sinds kort ook van www.diversityshop.nl, een heuse webshop (mijn ouders hadden vroeger een winkel dus het voelt als thuiskomen)

 

Wat heeft u met hoogbegaafdheid?

Tja, ik ben het, net als de andere 3870 Mensa leden.

 

Wat was uw eerste confrontatie met hoogbegaafdheid?

Ik liep op 8 maart 1997 tegen een stand van Mensa aan, die meer vrouwelijke leden zocht (de m/v verhouding was toen 70/30, nu is dat 63/37). Hoewel ik een aantal jaren in het onderwijs heb gezeten, kende ik het begrip hoogbegaafdheid toen nog niet. Ik las de folder en dacht ‘Oh!’

 

Wat is volgens u het meest hardnekkige vooroordeel over hoogbegaafdheid?

Dat hoogbegaafden geen sociale vaardigheden zouden hebben.

 

Wat is volgens u een dilemma binnen hoogbegaafdheid?

Mag ik mijn talent gewoon lekker begraven of deels uitnutten, of moet ik alles eruit halen wat erin zit (en waarom moet dat dan en voor wie)?

 

Wat is volgens u het interessantste aan hoogbegaafdheid?

De kansen die het biedt, qua kennis, ontwikkelingsmogelijkheden, out of the box denken en zo meer. Ook zijn het goede ‘early adaptors’ van innovaties; met mijn webshop ben ik behoorlijk vernieuwend in mijn branche en veel klanten hebben nog moeite met online bestellen en betalen, maar binnen Mensa lacht men mij altijd uit en geld ik als digibeet.

 

Wat is volgens u het leukste aan hoogbegaafdheid?

Het snelle inzicht, de verbanden die je kunt leggen en de vele interesses tegelijk die je er op na kunt houden.

 

Wat is volgens u het meest onbekende aan hoogbegaafdheid?

Dat een hoogbegaafde het ook heel leuk kan vinden om secretaresse, buschauffeur of boekbinder te zijn; niet ieders interesse ligt in Einstein-land.

 

Welk symbool/plaatje zou u geven aan hoogbegaafdheid?

De ronde tafel die in ons Mensa logo staat. Bij Mensa doet het er niet toe wie of wat je bent, men neemt zijn maatschappelijke status nauwelijks mee de vereniging in. De ronde tafel staat voor gezonde gelijkwaardigheid en het werkt supergezellig uit. Gesprekken gaan echt over van alles en nog wat; maar voor bluf, snoeven en positioneren is weinig interesse.

 

Wat zou u op korte termijn willen doen (ongeacht haalbaarheid) voor hoogbegaafden?

Wat ik nu doe: samen met veel enthousiaste leden bouwen aan een huis (Mensa) waar je jezelf kunt zijn en je talent kwijt kunt. Het laatste jaar groeien we met een lid per dag, dat geeft veel dynamiek en dat is dan weer leuk omdat hoogbegaafden zich anders maar vervelen. Ook lukt het steeds beter om het internationale karakter van Mensa dichterbij de leden te brengen, en wil ik verder met het maatschappelijk agenderen van hoogbegaafd op het werk; de precieze vorm daarvoor zoek ik nog maar er zijn een paar ideeën….

 

Wat is uw droom/wens voor hoogbegaafden?

Voor ieder een plek op de arbeidsmarkt waar talent benut wordt en mensen glimlachen als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt of jou als anders ervaren.

 

Welk boek of welke film over hoogbegaafdheid kunt u ons aanbevelen?

Het boek ‘Hoogbegaafd – Dat zie je zó! onder redactie van Maud Kooijman, over zelfbeeld en imago van hoogbegaafden. Met zo’n inspirerende nieuwe definitie van hoogbegaafdheid dat we die op onze Mensa postzegel hebben laten zetten.

 

Heeft u voor ons een case / voorbeeld mbt hoogbegaafdheid dat u met ons wilt delen?

We hebben een studente onderzoek laten doen naar het imago van onze vereniging. Mensen die dat van haar hoorden vroegen: ‘o, dan is je kind zeker hoogbegaafd’. Toen dat niet het geval bleek te zijn zeiden ze: ‘o, dan zeker je man’. Daarna bleven ze met onbegrip achter. In vier maanden tijd heeft nooit iemand gevraagd of ze zelf misschien hoogbegaafd is.

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'