Breinkennis lespakketten

Bij het Brain & Development Onderzoekscentrum van de Universiteit Leiden werken wetenschappers samen in verschillende onderzoeksprojecten.

 

Wat onderzoeken wij?
Bij het Brain & Development Onderzoekscentrum zijn we benieuwd wat er op zulke momenten in je hoofd gebeurt. Door er wetenschappelijk onderzoek naar te doen, komen we steeds meer te weten over hoe dat werkt in de hersenen. Vooral de adolescentie vinden we een hele interessante periode. De hersenen zijn op dat moment namelijk nog volop aan het ontwikkelen.

 

Hoe doen we dat?
We onderzoeken de hersenen door als het ware een kijkje te nemen in het hoofd van onze deelnemers. Dat doen we met een MRI-scanner. Een MRI-scanner maakt foto’s van de hersenen, waaruit we kunnen afleiden welke hersengebieden aan het werk zijn als we iemand in de scanner een bepaald spelletje laten spelen, of een taakje laten uitvoeren. Die spelletjes en taakjes zijn heel specifiek, en gaan bijvoorbeeld over keuzes maken of gokken. Daardoor weten we welke hersengebieden betrokken zijn wanneer iemand een keuze maakt, of iets wint.

 

Wat heb je daaraan?
Stukje bij beetje komen we steeds meer te weten hoe de hersenen werken, en hoe hersenontwikkeling en gedrag met elkaar te maken hebben. Daarmee willen we bijdragen aan meer begrip en kennis over het ontwikkelende brein en de adolescentie.

 

Het Brain & Development Onderzoekscentrum heeft in 2018 lesmaterialen en workshops ontwikkeld voor primair en voortgezet onderwijs.

 

Lessen voor primair onderwijs
Voor groep 7 en groep 8 zijn lessen ontwikkeld over vriendschap en zelfbeeld in relatie tot ontwikkeling en hersenonderzoek. De lessen zijn speels, inhoudelijk en reflectief van aard. Leerlingen werken samen en worden op creatieve manieren aan het denken gezet. De lessen kunnen naar eigen inzicht worden ingezet en duren ongeveer twee uur. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

 

Lessen voor voortgezet onderwijs
Voor klas 1 t/m 4 zijn lessen ontwikkeld over vriendschap, zelfbeeld en risicogedrag in relatie tot adolescentie en hersenonderzoek. Leerlingen werken samen in activerende werkvormen en worden op creatieve manieren aan het denken gezet. De lessen zijn voor alle niveaus geschikt en kunnen naar eigen inzicht worden ingezet bij diverse vakken en mentoruren. Ze duren elk ongeveer twee uur. Er is geen specifieke voorkennis vereist van docent en leerlingen.

 

Kijk op de website van BreinKennis Leiden voor de lespakketten, ook op de website Kijk in je Brein staan leuke weetjes over je brein.

Boekrecensie

Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?

"Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf?"

Janneke van Oorschot.

Verhalen van zeven slimme, heel verschillende brugklassers en hun mentor.

Aan het woord is...

Richelle de Deugd

Richelle de Deugd 

eigenaar Hobega

"Hoogbegaafden kunnen zich heel erg ‘niet begrepen’ en ‘niet gezien’ voelen (zoals ze werkelijk zijn) door mensen in hun dagelijkse omgeving."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'