Boekrecensie ‘Te slim voor de brugklas’

 

Te slim voor de brugklasNet als voor andere leerlingen is de overstap naar het middelbaar onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen een grote. Zeker op het gebied van huiswerk maken en leren leren. Slimme kinderen hebben op dat moment vaak voor het eerst de ervaring dat ze zich echt moeten gaan inspannen om goede resultaten te behalen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Net als bij Sam in dit boek. Hij is net begonnen in de brugklas en zijn moeder geeft hem wat hulp bij het leren van Franse woordjes:

 

‘Op dit moment vind ik mama’s onderzoekende blik helemaal niet leuk maar net als ik mijn wangen roder voel kleuren, gaat ze alweer enthousiast verder. ‘Kleuren helpen je hersenen dingen te onthouden. Vorig jaar ging dat bij jou vanzelf, het was allemaal wel makkelijk voor je. Je had dus geluk, maar eigenlijk ook pech, want je hebt nooit echt nieuwe dingen hoeven leren. Behalve dan die ene cursus Esperanto, weet je nog?’

 

(…)

 

Hmm. Vier kleuren. Franse woordjes. Nederlandse betekenis. Nee, je ne sais pas. Mama helpt me een eindje op weg. ‘Kun je die woordjes in verschillende categorieën verdelen? Dan kunnen we per categorie een kleur gebruiken als we ze op gaan schrijven.’ ‘Opschrijven?’ is mijn niet al te enthousiaste reactie. ‘Ik ga ze echt niet opschrijven!’

 

De schrijfster van dit boek is Janneke van Oorschot, zelf docente Nederlands en brugklasmentor op een gymnasium. In haar werk heeft ze veel gewerkt met hoogbegaafde leerlingen. Haar boek vertelt de verhalen van zeven slimme, maar heel verschillende brugklasjongens en -meiden en hun mentor. We volgen hen een jaar lang als ze proefwerkweken hebben, op brugklaskamp gaan, huiswerk maken en met hun mentor in gesprek gaan. Het boek is gemakkelijk leesbaar voor jongeren zelf, maar is ook handig om te gebruiken bij het begeleiden van een slimme eersteklasser. Er staan aan het eind van ieder hoofdstuk wat opdrachten die je zelf laten nadenken over de voorgestelde leerlingen en natuurlijk over jezelf.

 


Janneke van Oorschot. Te slim voor de brugklas. Wat denk je zelf? ISBN 9789463673785. 24,95 euro. Ook verkrijgbaar als e-book (7,99 euro).



Door Willemien Schollaart-Vogel. Willemien is orthopedagoge en is eigenaar van adviesbureau Dotado. Dotado test volwassenen en kinderen op hoogbegaafdheid.

Meer informatie

Boekrecensie

"HoogbeGAAFd leven. Van 0 - 100"

Marianne van Gelder.

Door middel van inzicht in wat hoogbegaafdheid is en door een pleidooi te voeren voor de aandacht voor leerlingkwaliteiten in het onderwijs in plaats van knellende doelen en vastliggende plannen, is dit boek een gids, zodat hoogbegaafden zich goed kunnen ontwikkelen.

Aan het woord is...

Suzanne Buis

Suzanne Buis

Schrijver, droomdenker, gedachtenschenker

"Hoogbegaafdheid is een andere manier van zíjn. Dus niet alleen een hoge intelligentie; ook veel fysieke, neurofysiologische en emotionele beleving is heel anders."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'