PWS Topdown denken in de muziek

Topdown denken is kenmerkend voor hoogbegaafden. Het lesmateriaal op reguliere scholen is echter gebaseerd op bottom up denken. Op scholen wordt er zo veel mogelijk rekening gehouden met hoogbegaafde kinderen, zodat ze zo min mogelijk problemen ervaren. Op het gebied van muziek is hier echter weinig over bekend. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken wat de invloed is van topdown leren tijdens het pianospelen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Wat is de invloed van topdown denken op het leren spelen van een pianoliedje bij een hoogbegaafd kind?

 

Om een antwoord te kunnen geven op deze vraag is een experiment uitgevoerd waarbij 15 hoogbegaafde kinderen een piano liedje leerden spelen en aansluitend een vragenlijst moesten invullen. Daaruit bleek dat kinderen die het liedje vooraf hadden gehoord minder fouten maakten en het liedje minder lastig vonden. Zo kunnen we concluderen dat het aanreiken van een leermethode gebaseerd op topdown denken een positieve invloed uitoefent op het leren spelen van een pianoliedje bij een hoogbegaafd kind.

 

Lees hier het Profielwerkstuk van Lianne Vogel en Sarah Snoei

Boekrecensie

'Ouders doen ertoe'

"Ouders doen ertoe"

G. van der Veen

Een opvoedboek met veel wetenschappelijke inzichten. Het bestaat uit verschillende delen met daarin alle fasen van de ontwikkeling van een kind. 

Aan het woord is...

Suzanne Buis

Suzanne Buis

Schrijver, droomdenker, gedachtenschenker

"Hoogbegaafdheid is een andere manier van zíjn. Dus niet alleen een hoge intelligentie; ook veel fysieke, neurofysiologische en emotionele beleving is heel anders."

Columns

Hoogbegaafdheid in de Bijbel

"Wat we in het levensverhaal van Jozef kunnen zien is een persoon met grote capaciteiten vol van wijsheid, die meer dan gemiddeld intellectueel was, die daarbij integer en trouw was. ..."