PWS Topdown denken in de muziek

Topdown denken is kenmerkend voor hoogbegaafden. Het lesmateriaal op reguliere scholen is echter gebaseerd op bottom up denken. Op scholen wordt er zo veel mogelijk rekening gehouden met hoogbegaafde kinderen, zodat ze zo min mogelijk problemen ervaren. Op het gebied van muziek is hier echter weinig over bekend. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken wat de invloed is van topdown leren tijdens het pianospelen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Wat is de invloed van topdown denken op het leren spelen van een pianoliedje bij een hoogbegaafd kind?

 

Om een antwoord te kunnen geven op deze vraag is een experiment uitgevoerd waarbij 15 hoogbegaafde kinderen een piano liedje leerden spelen en aansluitend een vragenlijst moesten invullen. Daaruit bleek dat kinderen die het liedje vooraf hadden gehoord minder fouten maakten en het liedje minder lastig vonden. Zo kunnen we concluderen dat het aanreiken van een leermethode gebaseerd op topdown denken een positieve invloed uitoefent op het leren spelen van een pianoliedje bij een hoogbegaafd kind.

 

Lees hier het Profielwerkstuk van Lianne Vogel en Sarah Snoei

Boekrecensie

"HoogbeGAAFd leven. Van 0 - 100"

Marianne van Gelder.

Door middel van inzicht in wat hoogbegaafdheid is en door een pleidooi te voeren voor de aandacht voor leerlingkwaliteiten in het onderwijs in plaats van knellende doelen en vastliggende plannen, is dit boek een gids, zodat hoogbegaafden zich goed kunnen ontwikkelen.

Aan het woord is...

Suzanne Buis

Suzanne Buis

Schrijver, droomdenker, gedachtenschenker

"Hoogbegaafdheid is een andere manier van zíjn. Dus niet alleen een hoge intelligentie; ook veel fysieke, neurofysiologische en emotionele beleving is heel anders."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'