boekrecensie 'de Droomdenker'

Boekbespreking ‘De Droomdenker.’

(door Willemien Schollaart-Vogel)

 

de DroomdenkerWouter is een slimme, creatieve jongen, die veel vragen heeft. In de klas droomt hij vaak weg en volgt hij niet altijd wat de juf zegt. Hij rekent bijvoorbeeld moeilijke sommen uit in zijn hoofd, maar heeft zijn aandacht niet bij het rijtje sommen dat de juf aan de kinderen in de klas uitlegt. Daarom voelt hij zich niet altijd begrepen en lachen andere kinderen hem weleens uit. Wouter voelt zich dan anders en dom. Ook de juf vindt het lastig om te begrijpen wat Wouter nodig heeft om goed te kunnen leren. Ze moppert vaak op Wouter. Dan mag hij een toets maken waaruit blijkt dat hij niet alleen heel intelligent is, maar ook hoogsensitief. Bovendien heeft hij een voorkeur voor het denken in beelden boven het denken in taal. Wouter heeft een mooi woord voor beelddenken in zijn hoofd: droomdenken, dat is precies wat het is! De uitslag van het onderzoek helpt Wouter om zichzelf te begrijpen. De juf weet nu ook beter wat hij nodig heeft. Hij krijgt minder herhaling van de stof (compacten) en daarnaast krijgt hij ander soort opdrachten ter aanvulling (verrijking). Wouter voelt zich hierdoor weer een stuk beter op school.

 

Suzanne Buis heeft een leuk en herkenbaar verhaal geschreven. Het boek bevat mooie illustraties en is aangevuld met vragen voor het kind. Daardoor is het boek uitermate geschikt om te lezen met je kind (vanaf ongeveer 5 jaar) of om zelf te lezen (vanaf ongeveer 7 jaar). Achterin het boek staan belangrijke begrippen zoals ‘executieve functies’ en ‘hoogsensitiviteit’ op heldere wijze uitgelegd.

 

Suzanne Buis. De Droomdenker. Lees- en werkboek over hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken. ISBN 9789082661910. 16,50 euro.



Door Willemien Schollaart-Vogel. Willemien is orthopedagoge en heeft haar eigen adviesbureau Dotado. Dotado test volwassenen en kinderen op hoogbegaafdheid.

Meer informatie

Boekrecensie

Sterke rekenaars in het basisonderwijs

"Sterke rekenaars in het basisonderwijs"

Suzanne Sjoers

Sterke rekenaars hebben net als zwakke rekenaars juist extra uitleg en instructie van de leerkracht nodig.

Aan het woord is...

Dineke van Kooten

Dineke van Kooten

Coach van hoogbegaafden

"Hoogbegaafden zijn, wanneer ze in evenwicht zijn: hoogintelligent, hoogsensitief en hoogspiritueel."

Casus

Zoon van Martin

‘Toen ik voor het eerst bij jou kwam was het alsof ik van binnen een BMW motor had maar omdat ik niet op wilde vallen, verstopte ik mezelf in een Lada carrosserie.'